Zarejestruj się i zyskaj dostęp do akcji promocyjnych i innych benefitów!
Wyjątkowe ramki passe-partout
Wszelkie prace wykonane na papierze, np. grafika, pastel, akwarela, ale też zdjęcia kolorowe czy czarno-białe, aby wyeksponować je na ścianach, wymagają dodatkowego zabezpieczenia, jakim jest passe-partout.
Ramka z passe-partout spełnia wiele funkcji. Nowe technologie, zastosowanie precyzyjnych ploterów i mechanizacja produkcji umożliwiają wykonanie opraw na naprawdę szeroką skalę. Zastosowanie wysokiej jakości sprzętu pozwala na różnicowanie projektów i dostosowywanie ich do indywidualnych oczekiwań. Ramki passe-partout mogą przybierać dowolny kształt: owalny czy prostokątny, ale też zamienić się w skomplikowane formy o skośnych krawędziach.
Do czego potrzebna jest ramka passe partout?
Ramka z passe partout ma wiele zastosowań, nasza firma biorąc pod uwagę przede wszystkim korzyści estetyczne pomaga dobrać klientom optymalny wzór i technikę wykonania. Celem zastosowania passe partout jest:
- rozdzielenie ramki, jej ścianek oraz otoczenia zdjęcia, dzięki temu uzyskujemy wyraźne centrum, na którym skupia się wzrok oglądającego
- "uspokojenie" przekazu, najczęściej ramka z passe partout stanowi jednolitą powierzchnię łagodząc nawet drastyczny przekaz i wprowadzając atmosferę spokoju i wyciszenia dla obrazu
- jeżeli nie potrzebujemy uspokojenia przekazu, chcąc podkreślić dynamikę zdjęcia, ramka passe partout powinna zostać wyraźnie zmniejszona na korzyść samego obrazu
- passe partout niejako zmusza oglądającego do skierowania wzroku na zdjęcie, czysta powierzchnia ramki sprowadza uwagę odbiorcy ponownie na obraz, ma to szczególne znaczenie, gdy dane zdjęcie nie posiada wyraźnego motywu przewodniego, wówczas przy braku koncentracji odbiorcy wzrok łatwo ucieka od przekazu, ramka swoją czystą oprawą przywraca koncentrację i przywraca uwagę spoza kadru
- ramka passe partout spełnia również funkcje czysto techniczne, odseparowuje bowiem zdjęcie od szyby, dzięki temu, szczególnie przy zmianach temperatury w pomieszczeniu, zdjęcie nie przylega emulsją do szyby i ma dość miejsca, by papier mógł delikatnie pracować i "oddychać", zapobiega to pofałdowaniu się jego struktury
- wewnętrzna, odpowiednio ścięta krawędź ramki passe partout ma za zadanie skierowanie wzroku na zdjęcie, dzięki specjalnemu "szlifowi" krawędzi zdjęcie oglądane z różnych kierunków wygląda tak samo, nieumiejętne zakończenie wewnętrznej krawędzi spowodowałoby, że patrząc na zdjęcie z jednego z boków oglądający widziałby tylko jedną z nich co mogłoby zaburzyć przekaz
- właściwe ścięcie wewnętrznej krawędzi ramki passe partout powoduje, że nie rzuca ono cienia na zdjęcie, to ważna cecha szczególnie przy świetleniu punktowym górnym lub bocznym
- ramka passe partout kreuje ten ostatni etap wykończenia tak ważny przy prezentacji każdego dzieła, to swoista wisienka na torcie nadająca zdjęciu czy innemu dziełu na papierze ostateczny wymiar ukończenia dzieła, zamknięcia przekazu i podania go dalej do odbiorcy
- passe partout ma znaczenie nawet przy tworzeniu własnego portfolio, może to być zaledwie jedno zdjęcie potrzebne do prezentacji swojej osoby, ale w wielu przypadkach portfolio powinno zawierać wiele różnych ujęć, które zawsze lepiej wyglądają z użyciem profesjonalnych trików
- ramka passe partout to też doskonałe miejsce na przekazanie dedykacji czy podpis autora zdjęcia w relacjach prywatnych, natomiast w przypadku relacji zawodowych treść czy dane kontaktowe powinny znaleźć się na odwrotnej stronie ramki
Jak dobrać kolor prasse partout?
Nasza firma dysponuje pełną gamą kolorystyczną do wykonania dowolnej ramki z passe partout. Jednak odpowiedni dobór koloru do danego obrazu to umiejętność, którą nabywa się latami. Doświadczeni pracownicy w mgnieniu oka doradzą i podpowiedzą najlepszy wybór. Zwykle schemat doboru koloru jest następujący:
- kolor biały, tzw. antique white, czyli lekko złamany, ocieplony odcień bieli, stosowany najczęściej do ekspozycji w galeriach czy muzeach, to kolor bezpieczny, pasujący do większości dzieł
- kolor kremowy, to cała paleta najjaśniejszych odcieni brązu i koloru żółtego
- kolor szary, to wszelkie odcienie szarości dobierane indywidualnie do danego zdjęcia
- kolor czarny, dobierany zwykle do zdjęć czarno-białych lub kolorowych, ale o niezwykle intensywnej kolorystycznie kompozycji, czarny kolor ramki wyodrębni wszelkie żółcienie przekazu i kolory czerwone, najczęściej stosuje się go w ekspozycjach wystawowych, muzealnych
- kolor biały-zimny, "świeci" w ciemnościach i mocno wyodrębnia poszczególne prace, szczególnie wtedy, gdy aranżacja umożliwia rzadkie rozwieszenie prac
- kolory inne, często pastelowe, najczęściej wybiera się je dla wprowadzenia określonego nastroju towarzyszącemu oglądaniu lub dzielenia ekspozycji na działy
Dobierając kolory ramki passe partout należy pamiętać, że barwy ciemne przy niewłaściwym oświetleniu ekspozycji mogą przynieść odmienny od oczekiwanego skutek. Jasne barwy same świecą i niejako doświetlają przekaz, natomiast ciemne go gaszą.
Więcej